دکتر مهناز احمدی 9 بیماری های زنان 9 علل و علائم خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن چیست؟
علائم خشکی واژن چیست؟
علل بروز خشکی واژن کدامند؟
چه زنانی بیشتر در معرض ابتلا به خشکی واژن هستند؟

در ادامه این مقاله در صدد هستیم که بیماری خشکی واژن را از منظر های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم و تمامی سولاتی که از سوی زنان مبتلا پرسیده می شود را پاسخ بگوییم. نمونه ای از سولاتی که به تکرار پرسیده می شود را در بالا ذکر کردیم. بخش ها ی این مقاله طوری تدوین شده اند که پاسخ تمامی سوالات و نیز نکات بسیار مهم در خصوص این بیماری آورده می شود.

خشکی واژن واژن

خشکی واژن یکی از شایع ترین بیماری هایی است که زنان بسیاری در دوره یائسگی با آن مواجه می شوند. البته نباید از نظر دور داشته باشید که این بیماری در هر سن و شرایطی ممکن است اتفاق بیفتد. ولی زنان یائسه احتمال ابتلای بیشتری به این بیماری دارند.

vaginal dryness

علائم خشکی واژن کدامند؟

علائم این بیماری بسیار مشهود است و در مواردی که این علائم ظهور وبروز داشته باشد اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که در اولین فرصت به بهترین متخصص زنان رجوع کنید.
از جمله علائمی که در اثر خشکی واژن ظهور پیدا می کند:

• خارش های شدید در نواحی واژن یکی از علائمی است که ظاهر می شود. زنان به علت اینکه رطوبت ناحیه تناسلی شان از بین رفته است با چنین مشکلی روبرو می شوند.
• سوزش در محل واژینال نیز از دیگر علائمی است که حاکی از بیماری خشکی واژن است. درواقع سوزش هنگام ادرار کردن بیشتر نمایان می شود و زنان زیادی از این مساله رنج می برند.
• درد های شدید هنگام رابطه جنسی از مهم ترین و مشکل ساز ترین علائم و عوارضی است که در پی خشکی واژن می آید. زیرا که رابطه جنسی مهم ترین رابطه ای است که زن با همسرش دارد از همین رو اگر کوچکترین مشکلی در روند این رابطه ایجاد شود قطعا در سایر بخش های زندگی شان نیز با مشکلاتی روبرو خواهند بود.
• به علاوه درد و ناراحتی هنگام رابطه جنسی، خونریزی هایی نیز بعداز رابطه جنسی رخ می دهد که موجب آزار زنان می شود.

خشکی واژن با علائم ديگرى مى تواند همراه باشد که این علائم مستقیما به نواحی واژینال مربوط نمی شود بلکه سایر فرایند های روانی اینها را تحت تاثیر قرار می دهد.

مثلا:

• تغییراتی که در اخلاق و رفتار آنها ایجاد می شود
• تغییرات و اختلال در روند خواب شبانه زنان
• افزایش میزان تعریق در زنان
• کاهش میزان و توان به یاد سپاری مسائل؛ در واقع زنان دراین دوران بسیار حافظه ای ضعیف پیدا می کنند.

علل و عوامل دخیل در بروز خشکی واژن

علل زیادی در بروز این بیماری دخالت دارند. از جمله عواملی که موجب می شود این بیماری برای زنان ایجاد گردد از این قرار است:

• یائسگی مهم ترین دلیلی است که بر خشکی واژن تاثیری غیر قابل انکار دارد. البته باید در نظر داشته بدانید که دوران یائسگی چه تغییرات و چه اتفاقاتی می افتد که خشکی واژن را در پی دارد.
واقعیت این است که تخمدان های زنان در سنین پیش از یائسگی مقادیر زیادی از هورمون های زنانه یا استروژن را تولید می کند. هورمون های زنان این تاثیر را دارند که نواحی مختلف جسمی شان بسیار جوان است و آنها را برای انواع فعالیت های جنسی آماده می کند.
هورمون استروژن یکی از تاثیراتی که دارد این است که نواحی واژینال و دیواره های واژن را مرطوب نگاه می دارد. زمانی که ترشح این هورمون در دوران یائسگی با کاهش چشمگیری مواجه می شود واژن رطوبت خود را از دست داده و مشکلاتی را برای زنان پیش می آورد.
از مهم ترین دلایلی که موجب می شود در دوران یائسگی خشکی واژن اتفاق بیفتد همین کاهش سطح استروژن در زنان است.

• برداشتن تخمدن ها

دیگر علتی که می تواند در کاهش سطح استروژن دخیل باشد این است که زنان تخمدان های خود را تخلیه کنند. در واقع مسائل و بیماری های مختلفی وجود دارد که زنان را به برداشتن تخمدان پیش از شروع سن یائسگی مجبور می کند. مثلا سرطان تخمدان یکی از دلایلی است که موجب تخلیه تخمدان و درنهایت موجب مشکلاتی در زنان می شود که یکی از آنها خشکی واژن است.

• استرس و اضطراب

وجود استرس و اضطراب از دیگر عللی است که تاثیر گذاری مشهودی روی خشکی واژن دارد. مشاهده شده است زنانی که استرس و اضطراب زیادی در دوران های مختلف زندگی تجربه می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به خشکی واژن می باشند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این علت موقتی است و در صورتی که استرس و اضطراب از بین بروند خشکی واژن نیز بهبود پیدا می کند.

• زایمان

زایمان زنان نیز از جمله دیگر عواملی تاثیر گذار بر خشکی واژن است. زنان معمولا بعداز زایمان با مشکلاتی مختلف روبرو می شوند که مهمترن آنها خشکی واژن است.

• شمی درمانی و پرتو درمانی

زنانی که برای درمان بسیاری از سرطان های خود بالاجبار باید تحت شیمی درمانی ونیز پرتو درمانی قرار بگیرند در موارد زیادی مشاهده است که خشکی واژن را نیز تجربه کردند. زیرا که اثرات این دو روش درمانی بر میزان هورمون های زنانه زیاد است.

دراین نوشتار بسیاری از علائم و نیز عوامل بروز خشکی واژن را آوردیم و در هرکدام توضیحات مفصلی را ارائه کردیم. امید است که تمامی اطلاعات ارائه شده بتواند راهنمای خوبی برای آگاهی بیشتر شما در خصوص وضعیت جسمی تان باشد.
یکی از مهم ترین مسائلی که باید بدانید این است که هرچقدر در خصوص علائم و علل بیماری ها بدانید در صورتی که برای خودتان نیز اتفاق بیفتد سریعتر به روند درمان وارد می شوید و میزان موفقیت درمان افزایش خواهد داشت.

یازده + 18 =