درمان آندومتریوز در زنان

درمان آندومتریوز در زنان

آندومتریوز چیست؟
راه های درمان آندومتریوز چیست؟
چگونه می توان آندومتریوز را تشخیص داد؟

این مقاله از ابتدا تا انتها به بیماری اندومتریوز پرداخته و به طور کلی تمامی اطلاعاتی که هر زنی باید در زمینه آندومتریوز بداند آورده شده است. اگر با این بیماری آشنایی کمی دارید و یا اینکه به دنبال کسب اطلاعات در خصوص راه های درمان این بیماری هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

آندومتر چیست؟

آندومتر بخشی از نواحی داخلی رحم است. درواقع به بیان دیگر بافتی است که به طور طبیعی در رحم تمامی زنان وجود دارد ولی اگر از وضع طبیعی خود خارج شود موجب بروز مشکلاتی برای زنان می شود.

درمان-آندومتریوز-در-زنان

بیماری آندومتریوز چیست؟

براساس تعریفی که برای آندومتر دادیم حال نوبت به این موضوع می رسد که ابتدا طرح مساله داشته باشیم یعنی ابتدا بیماری آندومتریوز را تعریف کنیم سپس در نهایت به راه های درمان آن بپردازیم.
هرگاه بافت داخل رحم یعنی همان آندومتر غیر از محل اصلی خودش رشد داشته باشد و به بیرون از محل و جایگاه اصلی خود پیشروی کند در این زمان اصطلاحا می گویند شخص به بیماری آندومتریوز دچار شده است. در صورت بروز این مشکل بیماران باید اقدامات لازم را برای درمان انجام دهند تا از وخامت وضعیت جلوگیری شود.

آندومتریوز چه مشکلاتی را برای زنان ایجاد می کند؟

• درد در ناحیه لگن. این درد ها در دوره عادت ماهیانه در زنان افزایش پیدا می کند و باعث می شود زنان ناراحتی زیادی را متحمل شوند.
• علاوه بر اینکه درد لگن زیاد می شود درد های پریود نیز به آن افزوده می شود و درد ها شدید می شوند.
• زنان گزارش می کنند هنگام رابطه جنسی درد هایی را تجربه می کنند و یا اینکه گاها این درد حتی بعد از رابطه جنسی نیز ادامه پیدا می کند.
• زنان در هنگام دفع مدفوع و ادرار نیز درد هایی را باید تحمل کنند و این برایشان عذاب آور خواهد بود.
• از دیگر مشکلاتی که زنان با آن مواجه هستند خونریزی های شدید در دوران قاعدگی و نیز پس از آن است که تا حد زیادی با شرایط عادی متفاوت است.
• گاها عدم توانایی بارداری در زنان رخ می دهد که نتیجه و خروجی بروز بیماری آندومتریوز است.
• احساس خستگی در زنان
• بروز اسهال های غیر عادی
• یبوست نیز در برخی از زنان مشاهده می شود.
• نفخ
• حالت تهوع از دیگر مشکلاتی است که در دوران قاعدگی برای زنان رخ می دهد.

سرطان دهانه رحم

سایر مقالات مفید:

متداول ترین روش های درمان ناباروری چیست؟

چه عواملی سبب نازایی در زنان و مردان می شود؟

*از نکاتی که باید مد نظر قرار دهید این است که درد شدید در زنان معیار خوبی برای تشخیص بیماری نیست زیرا که مشاهده شده است برخی از زنان با وجود اینکه آندومتریوز دارند اما دردی را تجربه نمی کنند به همین جهت به زنان توصیه می شود حتی اگر دردی ندارید در صورتی هریک از دیگر علائم و مشکلات دیگر آندومتریوز را تجربه می کنید حتما باید به پزشک مراجعه کنید و در صورت تشخیص، روند درمانی را آغاز کنید.

دکتر مهناز احمدی متخصص زنان، زایمان و نازایی در اهواز در انجام زایمان، درمان ناباروری، عمل های زیبایی واژن و… دارای مهارت و سابقه بسیاری هستند. جهت رزرو وقت دهی و مشاوره می توانید با شماره هایی که در داخل سایت می باشد تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام دکتر مهناز احمدی، متخصص زنان در اهواز مراجعه کنید.

راه های درمان آندومتریوز در زنان چیست؟

درمان آندومتریوز تقریبا ساده است و به طور کلی دو روش برای درمان وجود دارد:

1. دارویی
درمان دارویی در شرایطی خاص از سوی پزشکان پیشنهاد می شود؛

الف) زمانی که دختران به این بیماری دچار شده باشند این روش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و پزشکان تلاش می کنند دختران ازدواج نکرده را از طریق دارو هایی مثل انواع قرص ها درمان کنند.

ب) دومین موردی که درمان دارویی انجام می شود زمانی است که آندومتریوز بسیار خفیف باشد. در این صورت درمان دارویی کاملا پاسخ گو و نتیجه بخش خواهد بود.

*قرص هایی که برای درمان آندومتریوز مورد تجویز قرار می گیرد:
انواع قرص های پیشگیری از بارداری، و هورمون های مختلف است.

آندومتریوز چگونه تشخیص داده می شود؟

سونوگرافی
معاینات نواحی لگنی
لاپاراسکوپی

آندومتریوز در اثر چه عواملی در زنان پیش می آید؟

واقعیتی که وجود دارد این است که دلیل اصلی آندومتریوز از سوی پزشکان مطرح نشده و بسیاری از پزشکان متفق القول بر این باورند که دلیل اصلی و واقعی آن مشخص نیست. ولی به طور کلی مواردی را برای شکل گیری این مشکل دخیل می دانند.
عوامل مختلفی در این زمینه تاثیر گذار است و می تواند منجر به آندومتریوز گردد:

• زنانی که بعد از ازدواج باردار نمی شوند می تواند بر بروز آندومتریوز تاثیر گذار باشد.
• وراثت از جمله عواملی است که در شکل گیری آندومتریوز تاثیر می گذارد. درواقع مشاهده شده است کسانی که در اطرافیان نزدیک خود چنین مشکلی را دارند، بعدها خودشان نیز به این بیماری مبتلا می شوند.
• زنانی که دوره قاعدگی آنها بیش از هفت روز طول می کشد مشاهده شده است در معرض خطر بیشتری هستند.
• زنانی که سیکل عادت ماهیانه آنان کمتر از 28 روز باشد باعث می شود در خطر ابتلا به این بیماری باشند.

بهترین دکتر زنان برای درمان آندومتریوز

خوش بختانه بسیاری از پزشکان زن این روزها می توانند به راحتی و با یک معاینه ساده این بیماری را تشخیص دهند. البته گاها پزشکان تشخیص می دهند که باید از راه های تشخیصی دیگری مثل سونوگرافی و لاپاراسکوپی نیز استفاده کنند. بهترین دکتر زنان این روزها می توانند در درمان آندومتریوز به ما کمک کنند تا از عارضه هایی که در اثر این بیماری ایجاد شده است رهایی یابیم.

ارزیابی زوج نابارور

در انتها امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعاتی کاربردی و مفیدی را درباره درمان آندومتریوز در زنان در اختیار تان قرار دهیم. ولی به عنوان نکته آخر این مطلب را خدمت عزیزان و سروران عرض کنیم که حتما در انتخاب و گزینش پزشک معالج خود نهایت دقت را داشته باشید تا روند تشخیص و درمان با بالاترین میزان موفقیت طی شود. زیرا بسیاری از زنان در مرحله تشخیص به علت ناپختگی و بی تجربگی پزشک خود نتوانسته اند تشخیص درستی داشته باشند و نهایتا منجر به این مشکل می شود که بعد از وخامت وضعیت از سوی پزشکان دیگر بیماری تشخیص داده شده است. دقیقا زمانی که درمان اندکی پیچیده تر و سخت تر شده بود.

پنج × 5 =