درمان قاعدگی نامنظم

درمان قاعدگی نامنظم

درباره قاعدگی نامنظم بدانید

یک سیکل قاعدگی طبیعی سیکلی است که بین 25 تا 35 روز از نخستین روز قاعدگی صورت گیرد. بنابراین اگر زودتر از 25 روز یا دیرتر از 35 روز رخ دهد، سیکل قاعدگی نامنظم نامیده می شود.

درمان قاعدگی نامنظم چیست؟

برای تنظیم و درمان قاعدگی نامنظم، ابتدا باید علت نامنظم بودن سیکل قاعدگی مشخص شود، سپس داروهای مناسب با آن داده شود. در واقع یک داروی مشخص در مورد همه نامنظمی های قابل تشخیص نیست. بنابراین سیکل قاعدگی از نظر زمان، میزان خونریزی و دردهای قاعدگی باید مورد بررسی قرار گیرد. پس اگر خانمی سیکل قاعدگی نامنظمی داشت، چه زودتر و چه دیرتر از موعد معمول، باید از نظر هورمونی، کیست های تخمدان، توده های رحمی (توده های رحمی تحت عنوان میوم شناخته می شوند) بررسی شود.

اگر خونریزی های قاعدگی در خانمی زیاد باشد یا لکه بینی در طول قاعدگی داشته باشد، باید حتما از نظر هورمونی، کیست ها و وجود توده های رحمی به خصوص پولیپ معاینه شود. همچنین اگر درد دا دوران قاعدگی داشته باشد باید از نظر توده های لگنی تحت معاینه قرار گیرد، به خصوص خانم هایی که در دوران جوانی در زمان عادت ماهانه درد نداشتند و با افزایش سن دچار دردهای قاعدگی شدند زیرا انتظار می رود با افزایش سن خانم ها، شدت دردهای قاعدگی شان کمتر شود یا از بین برود، بنابراین در چنین شرایطی حتما باید بررسی های لازم انجام گیرد.

درمان-قاعدگی-نامنظم

روش های خانگی برای کمک به درمان قاعدگی نامنظم

• یوگا

طبق تحقیقات مشخص شده است که یوگا درمانی مؤثر برای مسائل مختلف قاعدگی است. یک مطالعه در سال 2013 با 126 شرکت کننده نشان داد که 35 تا 40 دقیقه یوگا، 5 روز در هفته به مدت 6 ماه سطح هورمون مربوط به قاعدگی نامنظم را کاهش می دهد.

همچنین نشان داده شده است که یوگا باعث کاهش درد قاعدگی و علائم عاطفی مرتبط با قاعدگی مانند افسردگی و اضطراب می شود و باعث بهبود کیفیت زندگی در زنان مبتلا به دیسمنوره یا قاعدگی دردناک نیز می شود. زنان مبتلا به دیسمنوره قبل قاعدگی و در طول آن درد شدیدی را تجربه می کنند.

• تناسب اندام خود را حفظ کنید

تغییر وزن می تواند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن می تواند به تنظیم دوره های شما کمک کند.

از سوی دیگر، کاهش شدید وزن یا کمبود وزن نیز می تواند باعث قاعدگی نامنظم شود. به همین دلیل حفظ تناسب اندام مهم است.

زنانی که اضافه وزن دارند بیشتر از زنان با وزن دچار خونریزی و درد در عادات ماهانه شان می شوند. این موضوع به دلیل تأثیر سلولهای چربی بر هورمون ها و انسولین است.

• به طور منظم ورزش کنید

ورزش مزایای بسیاری در سلامتی دارد و می تواند به وضعیت قاعدگی شما کمک کند. ورزش کردن می تواند به شما در رسیدن به تناسب اندام کمک کند و معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) توصیه می شود زیرا PCOS می تواند باعث بی نظمی قاعدگی شود. نتایج یک آزمایش نشان داد که ورزش می تواند به طور موثری قاعدگی دردناک را درمان کند.

زایمان سزارین

سایر مقالات مفید:

ناباروری چگونه درمان می شود؟

علائم و نشانه های یائسگی چیست؟

• زنجبیل مصرف کنید

زنجبیل به عنوان داروی خانگی برای درمان دوره های نامنظم مورد استفاده قرار می گیرد، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات این امر در دست نیست اما به نظر می رسد زنجبیل فواید دیگری در رابطه با قاعدگی دارد.

نتایج حاصل از یک مطالعه بر روی 92 زن مبتلا به خونریزی شدید قاعدگی نشان داد که مصرف مکمل های زنجبیل به طور روزانه ممکن است به کاهش میزان خون از دست رفته در دوران قاعدگی کمک کند، البته در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

• دارچین مصرف کنید

به نظر می رسد دارچین برای قاعدگی مفید است. یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که مصرف دارچین به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کرده و یک گزینه درمانی مؤثر برای زنان مبتلا به PCOS است ، اگرچه این مطالعه بر روی تعداد کمی از شرکت کنندگان انجام.

همچنین مشخص شده است که درد و خونریزی قاعدگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و حالت تهوع و استفراغ مرتبط با دیسمنوره را کاهش می دهد.

دکتر مهناز احمدی متخصص زنان، زایمان و نازایی در اهواز در انجام زایمان، درمان ناباروری، عمل های زیبایی واژن و… دارای مهارت و سابقه بسیاری هستند. جهت رزرو وقت دهی و مشاوره می توانید با شماره هایی که در داخل سایت می باشد تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام دکتر مهناز احمدی، متخصص زنان در اهواز مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی خانم ها در بخشی دوران زندگی خود قاعدگی نامنظم را تجربه می کنند. در صورت مشاهده علائه زیر لازم است به متخصص زنان مراجعه کنید:

بهترین جراح کیست تخمدان در اهواز

اگر:

• قاعدگی شما ناگهان نامنظم می شود
  • شما به مدت سه ماه عادت ماهانه نشده اید.
  • شما بیش از یک بار در هر 21 روز عادت شده اید.
  • عادت ماهانه شما سنگین یا دردناک است
  • قاعدگی تان بیش از یک هفته طول می کشد

پزشک ممکن است بسته به علت پریودهای نامنظم شما دارو یا برخی دیگر از روشهای درمانی را توصیه کند. برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

• بلوغ
  • یائسگی
  • شیر دادن
  • جلوگیری از بارداری
  • تخمدان پلی کیستیک
  • مشکلات تیروئید
  • اختلال در اشتها
  • استرس

خلاصه

اگر به طور ناگهانی بی نظمی قاعدگی را تجربه کردید، یا به طور مرتب سیکل کوتاه یا طولانی دارید، با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر پریودهای شما سنگین و دردناک است یا بیش از یک هفته ادامه دارد باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

خط آخر

ممکن است بتوانید چرخه قاعدگی خود را با تغییر در شیوه زندگی و روش های خانگی دوباره به حالت عادی برگردانید اما در این رابطه شواهد علمی دقیقی وجود ندارد بنابراین اگر نگران دوره های نامنظم خود هستید، با پزشک تان صحبت کنید.

ده + هفده =