علائم عفونت واژن و نحوه درمان آن

دکتر مهناز احمدی 9 ناباروری 9 علائم عفونت واژن و نحوه درمان آن

بسیاری از خانم ها در طول زندگی ، عفونت واژن را تجربه می کنند اما گاهی ممکن است آن را با عفونت ادراری و یا دیگر بیماری ها اشتباه بگیرند، در ادامه مطلب درباره علائم عفونت واژن از جمله: خارش، سوزش، التهاب و…، نحوه تشخیص و درمان آن صحبت خواهیم کرد با سایت دکتر مهناز احمدی، متخصص زنان در اهواز همراه باشید.

دکتر درمان عفونت واژن اهواز

علائم عفونت واژن چیستند؟

علائمی که بر اثر عفونت واژن به وجود می آید باتوجه به علت آن متفاوت خواهد بود و به طور کلی نشانه های عفونت واژن در هر فردی ممکن است متفاوت باشد، اما در ادامه به مجموعه ای از رایج ترین نشانه های عفونت واژن اشاره شده است:

• ترشحات واژن دچار تغییر رنگ شوند.
  • هنگام ادرار فرد دچار درد ویا سوزش شود.
  • خانم هنگام مقاربت جنسی دچار درد شود.
  • خونریزی واژن و یا لکه بینی
  • خارش در واژن یکی دیگر از نشانه های عفونت در این ناحیه است.

انواع علائم عفونت واژن

نشانه های عفونت واژن را می توان به گروه های مختلفی تقسیم کرد:

• عفونت باکتریایی در واژن که منجربه ایجاد ترشحات سفید مایل به خاکستری و حتی زرد می شود. ترشحات ایجاد شده بوی خوبی نداشته و حتی بویی شبیه به ماهی دارد که اغلب بعد از رابطه جنسی کاملا آشکار می شود.
  • برخی از عفونت ها همراه با خارش هستند که این ترشحات غلیظ و سفید هستند.
  • برخی دیگر از عفونت ها که به تریکومونیازیس معروف هستند همراه با خارش و بو بوده و رنگ آن ها زرد و مایل به سبز است.
علل نازایی در زنان و مردان

آیا عفونت واژن خطرناک است؟

به طور کلی عفونت های ایجاد شده در واژن خطر و تهدیدی برای فرد ایجاد نمی کند مگر آنکه وی در شرایط ویژه ای باشد و یا یکی از علائم زیر را داشته باشد:

• عفونت واژن همراه با تب
  • فرد بعد از درمان عفونت واژن همچنان علائم و نشانه های عفونت را تجربه می کند.
  • بیمار در دوران بارداری دچار عفونت واژن شده باشد.
  • تعدد شرکای جنسی داشته باشد.
  • به سبب عفونت واژن علائم جدیدی را تجربه می کند.
  • نخستین بار است که عفونت واژن را تجربه می کند.

باتوجه به آنچه گفته شد بیمار در صورتی که یکی از شرایط بالا را داشته باشد باید سریعا به متخصص زنان خوب مراجعه نمایید، اما اگر در گذشته عفونت واژن داشته باشد و اخیرا سوزش و یا خارش داشته و یا علائمی اندک از عفونت را تجربه می کرده باشد، می توان در خانه با داروهای تجویز شده توسط پزشک، عفونت را درمان کرده و از گسترش آن پیشگیری کرد.

چه عواملی باعث عفونت واژن می شود؟

• عفونت واژن به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود و زمانی که به پزشک مراجعه می کنید باتوجه تشخیص علت عفونت واژن، راه درمانی مناسب را انتخاب می کند، در ادامه علل رایج عفونت واژن آورده شده است:
  • رشد بیش از حد باکتری می تواند سبب بروز عفونت واژن شود.
  • همچنین رشد بیش از اندازه قارچ نیز یکی از عوامل ایجاد عفونت واژن است.
  • آتروفی واژن، اغلب بعد از یائسگی ایجاد می شود اما ممکن است زمانی که سطح استروژن کاهش می یابد از جمله در دوران شیردهی نیز ایجاد شود. زیرا کاهش سطح هورمون می تواند باعث خشکی واژن و التهاب آن شود.
  • یکی دیگر از عوامل مهم در ابتلا به عفونت واژن مواد تجریک کننده ای مانند: صابون، مواد شستشوی بدن، عطر و..که واژن را تحریک می کنند.
  • همچنین پوشیدن لباس های تنگ باعث ایجاد گرما و حرارت در ناحیه واژن شده که آن را تحریک خواهد کرد.
درمان ناباروری

نحوه تشخیص عفونت واژن

• هنگامی که برای تشخیص عفونت واژن به بهترین متخصص زنان در منطقه زندگی خود مراجعه می کنید، پزشک درباره سلامت جنسی، تعداد شرکای جنسی و همینطور سبک زندگی بیمار سوال خواهد کرد.
  • در صورتی که بیمار قبلا عفونت مقاربتی و یا عفونت ادرار و یا واژن را تجربه کرده باشد باید به پزشک خود اطلاع دهد.
  • سپس برای بررسی دقیق تر، پزشک معاینه لگن را انجام داده که در طی این معاینات ممکن است از ترشحات واژن نمونه برداری شود و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال شود.

از چه راه هایی می توان عفونت واژن را درمان کرد؟

• درمان یک بیماری بستگی به علت ایجاد آن دارد، زمانی که منشا ایجاد عفونت در واژن تشخیص داده شود، با رفع و درمان منشا عفونت، به کلی این بیماری از بین خواهد رفت:
  • کرم ها و یا شیاف های ضد قارچی و ضد عفونت باکتریایی ممکن است برای بیمار تجویز شود.
  • کرم و قرص های حاوی استروژن ممکن است برای آتروفی واژن تجویز شود.
  • در صورتی که عفونت واژن بر اثر استفاده از مواد شوینده و یا صابون ها ایجاد شده باشد، محصولی متفاوت برای کاهش تحریکات را به بیمار توصیه خواهد کرد.
  • اگر عفونت واژن بر اثر عدم رعایت بهداشت و یا پوشیدن لباس های مناسب ایجاد شده باشد، پزشک سبک راه هایی را برای کاهس این تحریکات به بیمار رارائه خواهد داد.

درمان ناباروری با IVF

14 − نه =