عفونت ادراری در زنان

دکتر مهناز احمدی 9 بیماری های زنان 9 عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری در زنان

عفونت مجرای ادراری یکی از شایع ترین عفونت هایی است که هر فرد در طول زندگی خود ممکن است با آن مواجه شود،که دلایل و علائم مختلفی دارد.

عفونت مجاری ادراری عفونتی است که به دلیل ورود میکروب به سیستم ادراری ،ایجاد می شود .بسیاری از عفونت‌های مجاری ادراری منشا باکتریایی دارند، اما برخی نیز توسط قارچ‌ها و در بعضی موارد نادر، توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند.

عفونت ادراری می تواند بر روی هر قسمتی از سیستم ادراری تاثیر بگذارد که شامل  کلیه ها  ،دو حالب ،مثانه و مجرای ادراری(میزنای و میزراه ها) می باشد . در بسیاری از این موارد فقط مجرای ادرار و مثانه را درگیر می‌کند. با این حال عفونت می‌تواند در حالب و کلیه‌ها نیز ایجاد شود.

عفونت ادراری چگونه رخ می دهد؟

عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری های مدفوع از روده بزرگ وارد میزراه می شوند .این لوله (میزراه)ادرار را از مثانه به خارج بدن شما حمل می کند.هنگامی که باکتری وارد میزراه می شود می تواند وارد مثانه شده و باعث عفونت شود اگر درمان نشود عفونت می تواند وارد کلیه های شما شود،  نتیجه آن علائم شدید خواهد بود .

علت درصد بیشتر ابتلای زنان به عفونت های ادراری نسبت به مردان

متاسفانه زنان بیشتر از مردان دچار عفونت ادراری می شوند و این به علت شکل ساختاری بدنشان می باشد .میزراه زنان بسیار کوتاه تر از مردان است بنابراین در مثانه خانم ها باکتری راحت تر به مثانه می رسد .

جراحی هیسترکتومی چیست؟

دلایل عفونت های ادراری

• فعالیت های جنسی (زنانی که از نظر جنسی فعال هستند نسبت به زنان غیرفعال از نظر جنسی در معرض ابتلای بیشتر قرار دارند. داشتن شریک جنسی جدید نیز خطر را افزایش می­دهد.)
  • بهداشت نامناسب
  • یبوست
  • یائسگی (بعد از یائسگی، کاهش در چرخه استروژن باعث تغییراتی در مجرای ادراری می­شود که می­تواند زنان را به عفونت آسیب­ پذیرتر کند.)
  • دوران بارداری (زنان در زمان بارداری بیشتر آماده ابتلا به عفونت های اداری هستند.)
  • دیابت کنترل نشده (هنگامی که قند خون بالا است، قند اضافی از طریق ادرار دفع می شود. این شرایط محیطی مطلوب برای رشد بیش از اندازه باکتری ها و به طور بالقوه شرایطی که تمایلی به تجربه آن ندارید، یعنی عفونت دستگاه ادراری را فراهم می کند. البته تا زمانی که به دیابت مبتلا نباشید، علاقه شما به مصرف خوراکی های شیرین، خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش نمی دهد.)

عفونت های ادراری با علائمی مانند:

• فشار قوی و مکرر برای ادرار کردن همراه باشد بدون آنکه واقعا ادرار داشته باشد
  • ادرار همراه با سوزشی شدید خواهد بود
  • تیره بودن رنگ ادار
  • ادرار بودار
  • ادرار ابری و یا همراه با خون است

اگر این نشانه ها را دارید به پزشک مراجعه کنید .

پیشگیری ها برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های ادراری

اگرچه بسیار ناامید کننده است که خانم ها به راحتی در معرض عفونت ادراری قرار می گیرند اما جلوگیری از آن با انجام چند نکته ،در زندگی روزمره بسیار ساده است .

• در طول روز آب و مایعات زیاد بنوشید تا هیدراته بمانید و سیستم ادراری شما پاک شود
  • قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید زیرا ممکن است با این کار باکتری هایی که می خواهند وارد سیستم ادراری شما شوند را از بین ببرید .
  • با پاک کردن از جلو به پشت بعد از شستشو مطمئن شوید که باکتری ها را از مجرای ادراری خود دور می کنید
  • محصولات بهداشتی معطر زنانه مانند شستشو دهنده هاو دستمال مرطوب ، ممکن است باعث شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید اما در عوض ممکن است شما را اذیت کند.
  • مهم تر از همه بهداشت فردی خود را همیشه  حفظ کنید.

اقدامات پزشک

از شما خواسته می شود نمونه ادرار دهید و پس از آن فقط در دو الی سه روز با آنتی بیوتیک ها به راحتی قابل درمان است .

صحبت پایانی

عفونت های ادراری اغلب موارد ،عود (بازگشت) می کند بنابراین این نکته را باید در نظر داشته باشید که اگر قبلا تجربه عفونت ادراری داشته اید بسیار محتاط تر باشید.عفونت ادراری به معنای واقعی درد است اما پیشگیری از آن بسیار ساده است. و درصورت مواجهه با آن حتما به متخصص زنان خوب مراجعه نمایید تا از اتفاقات بعدی جلوگیری نمایید.

دکتر مهناز احمدی متخصص زنان، زایمان و  فوق تخصص درمان ناباروری در اهواز در انجام زایمان، درمان ناباروری، عمل های زیبایی واژن و… دارای مهارت و سابقه بسیاری هستند. جهت رزرو وقت دهی و مشاوره می توانید با شماره هایی که در داخل سایت می باشد تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام دکتر مهناز احمدی، متخصص زنان در اهواز مراجعه کنید.

شانزده − نه =