فیبروم رحم چیست؟

این روزها متاسفانه بیماریهای زنانه شیوع زیادی پیدا کرده است. برای مثال سندرم تخمدان پلی کیستیک، عفونت زنانه، سرطان رحم، سرطان تخمدان و نیز زگیل تناسلی از جمله مهم ترین و شایع ترین بیماری هایی هستند که زنان زیادی به این بیماری ها یا مبتلا هستند یا در آستانه مواجه با آنها هستند.

بیماریهای زنانه از یک نگاه به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. دسته اول بیماریهایی که بسیار شایع هستند ولی جای نگرانی و دغدغه ندارند. مثلا عفونت زنانه بسیار آمار بالایی از مبتلایان را به خود اختصاص داده است ولی در عین حال روش درمانی ساده ای دارد و به سرعت می توان آن را درمان کرد. دسته دوم بیماریهایی هستند که بسیار خطرناک و نگران کننده اند. مثلا سرطان رحم و یا زگیل تناسلی . این بیماریها از این جهت نگران کننده اند که روش درمانی پیچیده ای دارند و عارضه های بدی را به همراه دارند.

فیبروم رحم خوشخبتانه در این تقسیم بندی جزء دسته اول محسوب می شود. در این نوشتار و در ادامه به طور مفصل و مبسوط به ابعاد مختلفی از این بیماری خواهیم پرداخت.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحم به زبان ساده به غده ها یا تومورهای غیر سرطانی گفته می شود که در داخل رحم ایجاد می شوند. این توده های تشکیل شده در اندازه و با تعداد متغیری در افراد مختلف ایجاد می شود.

فیبروم-رحم

نکته ای کلی در خصوص فیبروم رحم

نکته مهمی که باید در خصوص فیبروم های رحمی مد نظر قرار دهید این است که علیرغم اینکه معضلی نگران کننده نمی باشند اما باید اندازه و تعداد آنها را در رحم کنترل کرد. اندازه فیبروم بدین معناست که از حدی نباید بزرگتر شوند. زیرا که بزرگ شدن آنها و افزایش تعدادشان دیگر عارضه هایی را به همراه خواهد داشت. در نتیجه نگران کننده است.

بهترین متخصص سزارین در اهواز

علت ایجاد فیبروم رحم چیست؟

یکی از موضوعاتی که زنان به کرات آن را مورد پرسش گری قرار می دهند این است که دقیقا علل ایجاد فیبروم رحمی چیست؟

برای پاسخ گویی باید گفت به اعتقاد پزشکان علت دقیق و مشخصی برای ایجاد فیبروم های رحمی نمی توان تعیین کرد اما می توان عواملی را در بروز این مشکل دخیل دانست.

علل و عوامل چندی در این موضوع دخیل اند از جمله:

• کم تحرکی زنان
  • افزایش وزن زنان
  • زنانی که تجربه بارداری ندارند
  • رفتار غذایی ناسالم

عوارض ناشی از فیبروم رحم چیست؟

یکی از نکاتی که در خصوص علائم و عوارض ناشی از فیبروم های رحمی از سوی بسیاری از پزشکان مطرح می شود این است که گاها در مواردی این مشکل تا مدت ها بدون هیچ گونه علائم و نشانه ای وجود دارد. بدین معنی که حتی زنان مبتلا به آن نمی دانند با چنین مشکلی مواجه اند زیرا که هیچ مشکل و یا اختلالی را در روند جسمانی آنها ایجاد نکرده است و درد و ناراحتی را به همراه ندارد.

در این موارد مشاهده شده است، زنانی که برای اقدامات و سایر اهداف درمانی تحت سونوگرافی قرار گرفته اند ناگهان و به طور تصادفی متوجه شده اند که دچار فیبروم های رحمی هستند. بنابراین باید توجه داشته باشید که در این بیماری گاها تا ماه ها چراغ خاموش وجود دارد بدون اینکه شما متوجه آن باشید.

علائمی که گاها در اثر بیماری فیبروم های رحمی بروز وظهور دارد:

تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری

*این نکته را در خاطر داشته باشید که از جمله عوارض احتمالی فیبروم های رحمی در زنان مبتلا به آن این است که گاها منجر به سقط جنین در اینان گشته است. پس باید نسبت به این موضوع حساس باشید و در صورتی که با علائمی غیر عادی در خود مواجه شدید در اولین فرصت تست های لازم را جهت تشخیص انجام دهید.

به همین منظور همواره پزشکان به زنان توصیه می کنند که در فواصل زمانی معینی تحت آزماشات و معاینات قرار بگیرند تا برای تشخیص بیماریهایی از این دست که در مراحل اولیه علائمی از خود نشان نمی دهند اقدامات لازم انجام شود.

فیبروم های رحمی چگونه درمان می شوند؟

برای درمان فیبروم های رحمی از سه طریق زیر کمک گرفته می شود:

نکاتی در خصوص روش درمانی هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی و درمان دارویی فیبروم های رحمی:

• هیستروسکوپی روشی نوین و جدید ترین متد درمانی برای رفع بسیاری از مشکلات و نیز درمان فیبروم های رحمی می باشد.
  • هیستروسکوپی تا حد زیادی می تواند در درمان بسیاری از بیماریهای زنانه موفق عمل کرده و نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.
  • یکی از نکاتی که در خصوص هیستروسکوپی وجود دارد این است که میزان دسترسی زنان به پزشکانی که چنین روش درمانی را انجام می دهند یکسان نیست. درواقع بدین معنا که این روش درمانی بسیار سخت و دشوار بوده و دستگاه های هیستروسکوپ در مطب ها ومراکز خاصی یافت می شود. از این جهت تمامی زنان امکان برخورداری از این روش درمانی را ندارند.
  • لاپاراسکوپی روشی است که می توان گفت تقریبا نسبت به هیستروسکوپی قدمت بیشتری دارد.
  • لاپاراسکوپی نیز درگذشته بسیار در درمان فیبروم های رحمی بکار گرفته می شد و شانس بروز چسبندگی در این روش بسیار ناچیز است.
  • درمان دارویی نیز می تواند در کنترل تعداد و اندازه فیبروم های رحمی و نیز ایجاد مانعی بر سر راه تشکیل شدن فیبروم های جدید نتیجه بخش باشد. البته درمان دارویی در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که وضعیت حاد نباشد.
متخصص تعیین جنسیت جنین در اهواز

*دو نکته را همواره به خاطر داشته باشید جراحی همواره آخرین راهی است که پزشکان در پیش می گیرند. در مواردی که برای درمان داروها پاسخ گو باشند جراحی در مرحله بعدی درمان قرار می گیرد. دراین مورد نیز این قاعده وجود دارد. ابتدا از درمان دارویی استفاده می شود سپس جراحی فیبروم ها در دستور کار قرار می گیرد.

دومین نکته اینکه فیبروم های رحمی فقط در مواردی حاد و خاص تحت جراحی لاپاراسکوپی قرار می گیرند. زیرا که همانطور که بارها در این متن به آن اشاره کردیم فیبروم های رحمی نگران کننده نیستند و صرفا نیاز به کنترل دارند. داروها امکان کنترل را برای پزشکان و بیماران فراهم می کنند.

در انتها امیدواریم که مطالبی که دراین نوشتار آمد مورد توجه و عنایت همراهان همیشگی مان قرار گرفته باشد و بتواند قدری از نگرانی زنان آگاه و دغدغه مند بکاهد. زیرا که استرس و نگرانی خود نیز منشا بسیاری از بیماری هاست. همیشه این نکته را باید در پیش چشم و نظر خود داشته باشید که در مواقع رویارویی با بیماریها باید حتما آرامش خود را حفظ کنید سپس به درمان بپردازید.

سه × سه =