دکتر مهناز احمدی 9 بیماری های زنان 9 متخصص لاپاراسکوپی در اهواز

متخصص لاپاراسکوپی در اهواز کیست؟ لاپاراسکوپی چیست؟ در مورد عمل لاپاراسکوپی چه می دانید؟

بهترین متخصص زنان در اهواز می گوید: لاپاراسکوپی یک نوع جراحی مختص به زنان است که موجب می شود روند معاینه، تشخیص و درمان با سرعت بیشتری طی شود. پزشک متخصص زنان در عمل لاپاراسکوپی با استفاده از یک دستگاه به اسم لاپاراسکوپ که یک دوربین به آن وصل است، مشکلات و بیماری های نواحی لگن، مثانه و رحم بانوان را مورد بررسی قرار می دهد.

لاپاراسکوپی-چگونه-انجام-می-شود؟

لاپاراسکوپی یعنی چه؟

لاپاراسکوپی یک نوع عمل جراحی است. در این عمل جراحی پزشک متخصص زنان در ناحیه شکم یک برش کوچک ایجاد می کند. سپس دستگاه لاپاراسکوپ که یک دوربین به آن وصل است، از آن برش وارد می شود. می توان جراحی لاپاراسکوپی را با سایر روش های جراحی نیز انجام داد. در عمل لاپاراسکوپی بیمار بیهوش می شود و متوجه چیزی نخواهد شد.

بعد از انجام این مراحل پزشک زنان یک برش کوچک در زیر شکم بیمار ایجاد می کند و سپس لاپاراسکوپ را وارد می کند. با استفاده از دوربین لاپاراسکوپ تصاویر مورد نظر روی صفحه نمایش، نشان داده می شوند. تعداد برش هایی که پزشک ایجاد می کند به هدف و نوع بیماری بشتگی دارد. بعد از پایان یافتن جراحی دستگاه لاپاراسکوپ از شکم خارج می شود . سپس برش ها بخیه زده می شوند و پانسمان روی بخیه ها قرار داده می شود.

به گفته ی متخصص لاپاراسکوپی در اهواز این عمل جراحی به بستری شدن بیمار در بیمارستان نیازی ندارد. یعنی بعد از پایان یافتن جراحی بیمار از بیمارستان مرخص می شود. البته لازم به ذکر است در برخی موارد مانند جراحی هیسترکتومی (خارج کردن رحم از بدن) الزامی است بیمار در بیمارستان بستری شود.

هدف از انجام عمل لاپاراسکوپی چیست؟

به گفته ی متخصص لاپاراسکوپی در اهواز عمل جراحی لاپاراسکوپی می تواند به دلایل مختلفی انجام شود. مهم ترین دلایل انجام لاپاراسکوپی به شرح زیر هستند:

• تشخیص و درمان آندومتریوز، تشخیص درد های مربوط به ناحیه لگن
  • معاینه و تشخیص درمان نازایی
  • خارج کردن رحم از بدن
  • خارج کردن و از بین بردن انواع کیست تخمدان
  • درمان برخی بیماری های زنان مانند بی اختیاری در ادرار
  • تشخیص علت سقط جنین
  • بررسی انواع سرطان مربوط به رحم مانند سرطان رحم، دهانه رحم و تخمدان
  • خارج کردن تخمدان ها از رحم
  • برداشتن فیبروم ها

مزایا لاپاراسکوپی چیست؟

به گفته متخصص لاپاراسکوپی در اهواز، این عمل جراحی مانند سایر عمل ها مزایا و عوارضی دارد. مهم ترین مزایای جراحی لاپاراسکوپی عبارتند از:

1. این روش جراحی نسبت به عمل های جراحی که به صورت باز انجام می شوند، درد کمتری برای بیمار خواهد داشت.
  2. لازم است بدانید دوره ی نقاهت این بیماری کوتاه است و بیمار به سرعت بهبود می یابد.
  3. برش هایی که در این جراحی ایجاد می شوند کوچک هستند. طول این برش ها 1 الی 2 سانتی متر است بنابراین جای بخیه این برش ها نیز کوچک است.
  4. احتمال به وجود آمدن عفونت بعد از جراحی اندک است.

قبل از انجام لاپاراسکوپی چه کنیم؟

قبل از انجام عمل لاپاراسکوپی بهتر است بیمار نکات و اقداماتی را که پزشک می گوید به خوبی و با دقت رعایت کند. البته آمادگی قبل از لاپاراسکوپی به نوع جراحی نیز بستگی دارد. بیمار باید قبل از انجام جراحی هر گونه دارو یا مکملی را که مصرف می کند، به پزشک اطلاع دهد.

عفونت ادراری در زنان

برخی از این دارو ها به شرح زیر هستند:

داروهای رقیق کننده ی خون

دارو های ضد التهاب مانند آسپرین یا ژلوفن

ویتامین K

لازم است ذکر کنیم خانم هایی که باردار هستند باید این مسئله را حتما به پزشک خود اطلاع دهند. همچنین در اعمال سبک هشت ساعت قبل از انجام جراحی ضروری است بیمار از خوردن و آشامیدن هر گونه مواد غذایی خودداری کند.

ممکن است بعد از جراحی بیمار علائمی مانند خستگی، گلو درد، نفخ شکم، احساس درد در پشت شانه و … را داشته باشد. معمولا این علائم بعد از گذشت چند روز به طور کامل برطرف می شوند. اگر علائم برطرف نشدند و یا در صورتی که علائم تشدید شدند و یا بیمار هر عارضه جدید را مشاهده کرد، باید به پزشک خود اطلاع دهد.