کیست تخمدان کیسه ای پر از مایع درون تخمدان های یک خانم است. تخمدان ها بخشی از سیستم تولید مثل زن هستند. آنها تخمک و هورمونهای زنانه را تولید می کنند.

بروز کیست تخمدان بسیار شایع است و اغلب در زمان تخمک گذاری رخ می دهد. این در شرایطی است که تخمدان هر ماه تخمک آزاد می کنند که به اینها کیست عملکردی گفته می شود. بیشتر کیست ها غیر سرطانی هستند و بسیاری از اوقات، کیست ها به طور خود به خود و بدون درمان از بین می روند.

ovarian cysts

علائم

غالباً کیست های عملکردی هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و ممکن است شما کیست داشته باشید اما از وجود آن اطلاع نداشته باشید. در موارد دیگر آنها می توانند علائم ایجاد کنند. این علائم شامل:

• درد ناگهانی در قسمت تحتانی شکم، معمولاً از یک طرف.
  • نفخ
  • بی نظمی قاعدگی
  • بعد از خوردن مقدار کمی غذا احساس سنگینی شدید می کنید.
  • یبوست

اگر دچار یائسگی شده اید و عادت ماهانه نمی شوید، کیست عملکردی تشکیل نمی شود. اما امکان شکل گیری انواع دیگر کیست تخمدان وجود دارد. توصیه می شود در صورت تجربه هر یک از علائم کیست تخمدان، با پزشک متخصص زنان خود تماس بگیرید.

علل و عوامل خطر

چه عواملی باعث ایجاد کیست تخمدان می شود؟

شایع ترین علل کیست تخمدان عبارتند از:

• کیست های تخمدان می توانند در اثر مشکلات هورمونی ایجاد شوند. همچنین می توانند در اثر مصرف داروهای مبتنی بر هورمون که به شما در تخمک گذاری کمک می کنند، ایجاد شوند.
  • تشکیل کیست تخمدان در دوران بارداری اولیه کاملا طبیعی است زیرا می توانند تا زمان تشکیل جفت به محافظت از بارداری کمک کنند.
  • در زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز می تواند نوعی کیست تخمدان بنام آندومتریوما ایجاد شود و این در شرایطی است که بافت آندومتریوز به تخمدان متصل شده و رشد کند.
  • عفونتهای لگن. عفونت های شدید می تواند تا تخمدان ها گسترش یابد و باعث تشکیل کیست شود.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان. نوعی بیماری است که در تخمدان ها کیست های کوچک ایجاد می شوند. و این مساله می تواند در تخمدان ها و در دوران بارداری مشکل ایجاد کند.
مشاوره قبل از بارداری

چه کسانی دچار کیست تخمدان می شوند؟

برای یک خانم با دوره های منظم بروز کیست تخمدان عادی و معمولاً بی ضرر است و به تنهایی از بین می رود. بروز کسیت ها پس از یائسگی کمتر مشاهده می شود اما با این حال زنانی که به یائسگی رسیده اند و کیست تخمدان دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

تشخیص و آزمایش

کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

اغلب اوقات، در معاینه لگن پزشک شما کیست را احساس می کند. اگر کیست دارید، پزشک شما می تواند دو کار انجام دهد. یکی اینکه صبر کنید و مراقب باشید که کیست تغییر کند یا باعث ایجاد علائم شود. کار دیگر، انجام آزمایشاتی برای کمک به یافتن درمان مناسب است. کاری که پزشک برایتان انجام می دهد به چندین عامل بستگی دارد. این موارد شامل سن شما و وجود یا عدم وجود علائم است.

اگر پزشک آزمایشاتی را تجویز کند ، یکی از آنها احتمالا سونوگرافی است تا بتواند کیست را مشاهده و بررسی کند. سونوگرافی برای ایجاد تصاویر از اندام در بدن از امواج صوتی استفاده می کند. با سونوگرافی، پزشک شما می تواند اندازه، شکل و محل قرارگیری کیست را مشاهده کند.

پزشک شما می تواند آزمایشات دیگری را نیز تجویز کند. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

• آزمایش بارداری برای رد حاملگی به عنوان علت کیست.
  • آزمایش تعیین سطح هورمون ها برای بررسی اینکه آیا در هورمونهای خود مشکل دارید یا خیر.
  • آزمایش خون CA-125 برای اندازه گیری میزان آنتی ژن 125 سرطان خون در شما. اگر یائسه شده اید، پزشک ممکن است این آزمایش را انجام دهد تا ببیند آیا کیست شما سرطانی است یا خیر.

درمان

کیست های عملکردی معمولاً با گذشت زمان، معمولاً در حدود 1 تا 3 ماه، خود به خود کوچک شده و از بین می روند. اگر کیست عملکردی دارید، پزشک ممکن است بخواهد پس از 1 تا 3 ماه مجدداً شما را معاینه کند تا مطمئن شود کیست کوچکتر شده است یا به طور کامل از بین رفته است. اگر کیست عملکردی دارید، ممکن است برای شما قرص های ضد بارداری یا سایر داروهای کنترل هورمونی تجویز شود، در چنین شرایطی شما تخمک گذاری نخواهید داشت و اگر تخمک گذاری نکنید، کیست عملکردی هم تشکیل نمی شود.

جراحی کیست تخمدان

با دو روش اصلی می توان بر روی کیست تخمدان جراحی انجام داد:

لاپاراسکوپی

این نوع جراحی با یک ابزار دارای دوربین به نام لاپاراسکوپ انجام می شود که مانند یک تلسکوپ باریک است. این وسیله از طریق یک برش کوچک درست در بالا یا دقیقاً زیر ناف در شکم شما داخل می شود. با استفاده از لاپاراسکوپ، پزشک می تواند اندام داخلی شما را بررسی کند  سپس کیست از برداشته می شود. اگر کیست کوچک باشد (اندازه یک آلو یا کوچکتر) و در صورتی که در سونوگرافی خوش خیم به نظر برسد، پزشک متخصص زنان ممکن است تصمیم به انجام لاپاراسکوپی بگیرد.

لاپاراتومی

اگر کیست بزرگ باشد یا بدخیم به نظر برسد پزشک شما احتمالاً لاپاراتومی را انجام می دهد. این جراحی از یک برش بزرگتر برای برداشتن کیست استفاده می کند. سپس کیست برای بررسی سرطان آزمایش می شود. اگر سرطانی باشد، ممکن است لازم باشد تخمدان و سایر بافت ها نیز برداشته شوند که می تواند شامل لوله های فالوپ، تخمدان یا رحم باشد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که قبل از عمل با پزشک خود در مورد همه اینها صحبت کنید.

پزشک در مورد خطرات هر نوع جراحی با شما صحبت خواهد کرد. او به شما خواهد گفت كه  برای چه مدتی در بيمارستان بستری خواهید بود و چقدر طول می کشد تا بتوانيد به فعاليت هاي طبيعي خود بازگرديد.

زندگی با کیست تخمدان

اگر مبتلا به کیست تخمدان هستید ، معمولاً لازم است چند ماه صبر کنید تا از بین برود. اما گاهی اوقات کیست می تواند باز شود یا دچار پارگی شود. این مشکل می تواند باعث درد و خونریزی شدید شود. بنابراین اگر می دانید کیست تخمدان دارید و هر یک از علائم زیر را تجربه احساس می کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

• درد شدید و ناگهانی در شکم.
  • درد شکمی همراه با تب و استفراغ.
  • ضعف، سرگیجه یا ضعف.
  • تنفس سریع و پی در پی.

خاتمه

این مقاله اطلاعات کلی در رابطه با کیست های تخمدان را بیان می کند و ممکن است برای همه صدق نکند. بنابراین بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید که آیا این اطلاعات در مورد شما صدق می کند یا خیر.

منبع