دکتر مهناز احمدی 9 بیماری های زنان 9 دلایل بروز یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زودرس چه علائمی دارد؟

یائسگی معمولا در زنان در چه سنی رخ می دهد؟

عارضه های یائسگی کدامند؟

در خصوص یائسگی پرسش های زیادی مطرح می شود. این حجم از مطرح ساختن پرسش ها نشان گر این است که این دوره از زندگی زنان بسیار مهم و اساسی است. زیرا که زنان در این دوره از زندگی شان با مشکلات و نیز عارضه هایی روبرو می شوند که با دوره های قبل از زندگی شان بسیار متفاوت است. از همین رو باید رویارویی درست و مثبتی با این دوره داشته باشند تا کمترین مشکلات برایشان پیش آید.

یائسگی زودرس

زنان در سنین حدود 55 سال به بعد وارد دوره یائسگی می شوند. یائسگی یکی از دوران  رشدی زنان است که با علائمی همراه است.

در واقع یائسگی توقف کار تخمدان ها برای تولید هورمون استروژن است که دوره قاعدگی متوقف می شود.

عارضه های دوران یائسگی

• منقطع شدن خونریزی های پریود:

زنان بعد از آنکه وارد مرحله یائسگی شدند دیگر هرگز عادت ماهیانه را تجربه نخواهند کرد.

• از بین رفتن توانایی باروری برای همیشه:

به دلیل کاهش فعالیت های رحم و تخمدان امکان اینکه در زنان یائسه لقاح درستی شکل بگیرد از بین می رود. در نتیجه اینان باردار نخواهند شد.

• کاهش سطح استروژن در بدن:

به دلایل مختلفی زنان در دوران یائسگی با کاهش چشمگیری در زمینه ترشح هورمون زنانه از جمله استروژن مواجه می شوند. مهم ترین دلیل این است که تخمدان ها فعالیت تولید هورمون ها را نخواهند داشت.

• خشکی واژن:

واژن در حالت عادی به جهت ترشح هورمون های مختلف زنانه حالتی مرطوب دارد. این رطوبت تا حد زیادی می تواند در کاهش درد ها در هنگام رابطه جنسی نقشی تاثیر گذار داشته باشد. در دوره یائسگی استروژن کمتری ترشح می شود و همین موضوع در خشکی واژن و مشکلات و پیامد های دیگری از جمله درد در هنگام رابطه جنسی نیز می انجامد.

• بی اختیاری ادرار:

یکی از عارضه هایی که زنان زیادی از آن در آزارند همین بی اختیاری ادرار است که بسیار اتفاق می افتد.

علائم دوران یائسگی کدامند؟

از جمله مهم ترین و اساسی ترین علائمی که در این دوران به طور مشهودی در زنان یائسه قابل مشاهده است از این قرارند:

گرگرفتن:

در واقع در اصطلاح عامیانه زنان یائسه یا آنهایی که در آستانه شروع دوران یائسگی هستند از افزایش دمای بدن خود اینگونه سخن می گویند که گرگرفتگی و احساس شدید گرما می کنند. این مساله کاملا با مساله تغییرات هورمونی در زنان در ارتباط است. در واقع در این دوران از جهت اینکه زنان به لحاظ هورمونی تغییرات اساسی را تجربه می کنند، بدن آنها از هر لحاظی علامت هایی را از خود بروز می دهد که یکی از آنها افزایش دمای بدن است.

افزایش میزان تعریق در زنان یائسه:

در پی افزایش گرمای بدن با این علامت مواجه خواهیم بود که زنان بسیار عرق می کنند و دائما باید در فضایی آزاد قرار بگیرند تا قدری از کلافگی حاصل از تعریق زیاد در اینان کاسته شود.

درباره تاثیر کرونا در دوران بارداری و شیردهی بیشتر بخوانید.

مضطرب شدن و بی قراری:

همانگونه که در سطور قبلی گفتیم زنان به لحاظ هورمونی دچار تغییراتی می شوند که این تغیرات مستقیما تاثیراتی را در بخش حالات روانی و نیز احساسات آنها نیز خواهد گذاشت.

برای مثال زنان در این دوران اضطراب های زیادی را تجربه می کنند. در واقع تمامی علائم اضطراب و بی قراری را در رفتار هایشان می توانید مشاهده کنید.

معمولا زنان در این دوره بهانه گیری زیادی پیدا می کنند. البته تمامی اینها بعد از مدتی کاهش می یابد و به حالت عادی بازمی گردد.

یائسگی زودرس چیست؟

همانگونه که در ابتدای این مقاله آمد شروع سن یائسگی سن خاصی است که معمولا غالب زنان در آن محدوده سنی یائسه می شوند. اما در مواردی شاهد آن هستیم که زنان پیش از موعد و پیش از زمان طبیعی علائم یائسگی را تجربه می کنند. به این پدیده یائسگی زودرس گفته می شود.

سرطان دهانه رحم

واقعیت این است که دلایل و عوامل مختلفی برای بروز و ظهور این اتفاق وجود دارد. از جمله دلایلی که ذکر شده است از این قرارند:

1. مصرف دخانیات مثل سیگار و قلیان

یائسگی زودرس در مواردی تحت تاثیر رفتارهای پرخطری که انجام می دهیم رخ می دهد. مثلا پزشکان براین باورند که سیگار کشیدن و مصرف قلیان بسیار می تواند در روند یائسگی زودرس تاثیر گذار باشد.

گزارش ها نشان داده است که زنان سیگاری بیش از دیگران یائسگی زودرس را تجربه کرده اند.

1. لاغری زنان

هورمون استروژن در بافت های چربی زنان جای می گیرد و جذب این بافت بدنی می شود. زنانی که لاغر هستند استروژن کمتری را جذب می کنند در نتیجه به سرعت استروژن های تولید شده از بین می روند. همین امر سبب می شود که اینان در سنین بالا سریع تر از دیگران یائسگی را تجربه کنند

1. اختلالات کروموزومی

یکی از دلایلی که می تواند در این مشکل دخیل باشد این است که برخی از زنان دچار اختلالی در بخش های کروموزومی هستند که در اثر اختلال کروموزومی تخمدان آنها عملکرد طبیعی خود را ندارد. در نهایت منجر به این حادثه می شود که روند تولید استروژن کمتر از میزان طبیعی است در نتیجه یائسگی زودرس اتفاق می افتد.

1. بیماری صرع

بیماری صرع جز بیماری هایی است که تاثیراتی بر روی عملکرد تخمدان ها دارد. اختلال در فعالیت های طبیعی تخمدان ها باعث می شود که یائسگی زودرس اتفاق بیفتد.

1. شیمی درمانی، پرتو درمانی

این روش های درمانی که برای درمان بیماری های سرطانی بکار گرفته می شود تا حد زیادی می تواند روند کار تخمدان را با مشکلاتی روبرو سازد که نتیجه نهایی یائسگی زودرس است.

1. جراحی

در طی یک جراحی گاها زنان باید بالاجبار تخمدان خود را بردارند که پس از تخلیه تخمدان ها علائم یائسگی زودرس آشکار می شود.

1. علل ژنتیکی

در نهایت آخرین علتی که بر یائسگی زودرس نقش خواهد داشت علت ارثی و ژنتیکی است. درواقع هر زمانی که تمامی علت های دیگر یائسگی زودرس مورد بررسی قرار گرفت اما هیچ کدام از آنها بر یائسگی دخیل نبود بحث عوامل ژنتیکی پر رنگ تر می شود.

نشانه های یائسگی زودرس چیست؟

• کاهش زمان عادت ماهیانه یا اینکه افزایش دوره عادت ماهیانه نسبت به قبل
  • لکه بینی های زیاد
  • یک سال توقف خونریزی عادت ماهیانه

در انتها امیدواریم که تمامی اطلاعات ارائه شده بتواند آگاهی زیادی در زمینه یائسگی زودرس ایجادکرده باشد.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید یادآور شویم این است که اگر علائم یائسگی را دارید حتما با بهترین متخصص زنان مشورت کنید تا مراحل کنترل و نیز روش های مواجهه با این دوره را آموزش ببینید.